Projektek
IX. Mechwart LEGO Robot Kupa
A Mechwart LEGO Robot Kupa verseny két fordulóból fog állni. Az első forduló online módon lesz megvalósítva, a második forduló az iskolában lesz egy nap alatt jelenélti formában megvalósítva. A verseny témája: vírus legyőzése. A versenyen legtöbbször előforduló feladatok a plakáton olvashatók.
Első forduló
A verseny első fordulója meghirdetésre került. A részletekről kérnénk, hogy mindenki olvassa végig a mellékelt tájékoztatót!
A tájékoztatóban leírtak alapján a versenyre jelentkezés az alábbi hivatkozáson lévő űrlappal lehetséges:
https://tiny.cc/mechwartlego2023
A beküldés határideje: 2023. február 13. hétfő 24:00
Az online forduló időpontja: 2023. február 16. csütörtök 10:00-12:00
A döntő időpontja: 2023. április 5. szerda
Mindenkinek sikeres versenyzést kívánunk!
Első forduló eredményhirdetése
Az első forduló pontszámai alapján az alábbi csapatok jutottak tovább a döntőbe:
Csapat neve |
Iskola |
Arduidok |
Debreceni SZC Beregszászi Pál Technikum |
Elonteam |
Berettyóújfalui SZC Közgazdasági Technikum |
Jhāḍā |
Huszár Gál Gimnázium, Általános Iskola Alapfokú Művészeti Iskola és Óvoda |
Kálvin 7 |
Kálvin Téri Általános Iskola |
Karacs1 |
Berettyóújfalui Szakképzési Centrum Karacs Ferenc Gimnázium, Technikum és Szakképző Iskola |
Karacs2 |
Berettyóújfalui Szakképzési Centrum Karacs Ferenc Gimnázium, Technikum és Szakképző Iskola |
Kazinczy Titánok |
Debreceni Kazinczy Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola |
Lego Kockák |
Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolája Arany János téri feladatellátási helye |
Makstorm |
Derecskei Bocskai István Általános Iskola |
MECHA-SOLVER |
Debreceni SZC Brassai Sámuel Műszaki Technikum |
Predators |
Kőrösi Csoma Sándor Református Gimnázium |
RoboDóczy |
Debreceni Református Kollégium Dóczy Gimnáziuma |
Robour |
Derecskei Bocskai István Általános Iskola |
Wendigo |
Debreceni SZC Beregszászi Pál Technikum |
Fontos információk a döntőről
A csapatoktól kérnénk szépen, hogy hozzanak saját laptopot, amelyre a programozási környezet is legyen feltelepítve!
A döntő időpontjai, várható napirendje:
08:15 – 09:00 regisztráció, a csapatok elfoglalják helyüket
09:00 – 09:20 a verseny megnyitója, a versenyfeladatok ismertetése
09:20 – 12:30 pálya tesztelése, robot átépítése, átprogramozása
12:30 – 13:00 ebédszünet
13:00 – 15:00 a csapatok bemutatják robotjaikat a pályán
15:00 – 15:30 az eredmények összesítése, pontok összeszámolása
15:30 – 16:00 eredményhirdetés, a verseny zárása
Döntő eredményhirdetése
A döntőn a helyezések a következőképpen alakultak:
Helyezés |
Csapat neve |
Iskola |
1. |
Predators |
Kőrösi Csoma Sándor Református Gimnázium |
2. |
Jhāḍā |
Huszár Gál Gimnázium, Általános Iskola Alapfokú Művészeti Iskola és Óvoda |
3. |
Kálvin 7 |
Kálvin Téri Általános Iskola |
4. |
Elonteam |
Berettyóújfalui SZC Közgazdasági Technikum |
5. |
Makstorm |
Derecskei Bocskai István Általános Iskola |
6. |
Karacs2 |
Berettyóújfalui Szakképzési Centrum Karacs Ferenc Gimnázium, Technikum és Szakképző Iskola |
7. |
MECHA-SOLVER |
Debreceni SZC Brassai Sámuel Műszaki Technikum |
8. |
RoboDóczy |
Debreceni Református Kollégium Dóczy Gimnáziuma |
9. |
Kazinczy Titánok |
Debreceni Kazinczy Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola |
10. |
Lego Kockák |
Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolája Arany János téri feladatellátási helye |
11. |
Arduidok |
Debreceni SZC Beregszászi Pál Technikum |
12. |
Wendigo |
Debreceni SZC Beregszászi Pál Technikum |
13. |
Robour |
Derecskei Bocskai István Általános Iskola |
Betegség miatt a döntőre nem tudtak jönni |
Karacs1 |
Berettyóújfalui Szakképzési Centrum Karacs Ferenc Gimnázium, Technikum és Szakképző Iskola |
Köszönjük a versenyzők részvételét, és gratulálunk a csapatoknak!
Az alább felsorolt értékes nyereményeket később fogjuk eljuttatni a nyerteseknek:
Az 1. helyezés díja 3 db LEGO Education SPIKE Prime Alap csomag és 1 db LEGO Education SPIKE Prime okt. kiegészítő készlet a csapatnak.
A 2. helyezés díja 1 db LEGO Education SPIKE Prime Alap csomag és 1 db LEGO Education SPIKE Prime okt. kiegészítő készlet a csapatnak.
A 3. helyezés díja 1 db LEGO Education SPIKE Prime Alap csomag.
Az 1-3. helyezés és a további csapatok mindegyike kap 4 db SP LE Kiegészítő csomagot.
A verseny összefoglalása, tapasztalatai
A Mechwart LEGO Robot Kupa versenyt 9. alkalommal rendezte meg az iskola, ahova általános iskolás és középiskolás diákokat egyaránt vártunk. A verseny kiváló alkalmat ad arra, hogy a diákok tapasztalatot szerezzenek a mérnöki gondolkodásban, és egyben gyakorolják a programozás alapjait, ahol más tantárgyban tanult ismereteket is tudnak alkalmazni. Minden versenynek van témája, amely ebben a tanévben a vírus legyőzése lett. Azért gondoltunk a szervezésnél erre, hogy kicsit reflektáljunk vissza az előző vírusos időszakra. A csapat egy kategóriából áll, tehát az általános iskolások és középiskolások egy kategóriában indultak. Ez nem jelent hátrányt, mivel most is a dobogósok között több általános iskolás is van. Több alkalommal előfordult az előző években, hogy általános iskolások nyerték a versenyt.
A verseny 2 fordulóból állt, az első forduló online formában történt meg, ahol rövid kérdések megválaszolása után néhány egyszerű LEGO robotikával kapcsolatos feladatot kellett megoldani. Mivel itt nem volt alkalom letesztelni a csapatok megoldását, ezért azt a megoldást találtuk ki, hogy a feladatokban arányosságokkal, és további matematikai számításokkal kell megoldani a legtöbb feladatot, így ellenőrizhető a megoldás helyessége. Volt olyan feladat, ahol például sokszög útvonal volt megadva adott szögekkel, és ezek segítségével kellett kiszámolni, hogy milyen irányban haladjon és forduljon a robot.
Az online forduló alapján 14 csapat került be a döntőbe, ahol 13 csapat versenyzett, mert az egyik csapat betegség miatt sajnos nem tudott jönni a döntőre. A döntő fordulójának előkészítése már hetekkel a verseny előtt elkezdődött, amikor a szervező csapattal átbeszéltük és terveztük a feladatot, a pálya tényleges összeépítése pedig néhány nappal a verseny előtt történt meg. A verseny valójában nemcsak a versenyzőknek ad kiváló tapasztalatot, hanem a szervező csapatnak is, akik a szervezői képességüket a későbbi tanulmányuk és munkájuk során alkalmazni tudják. A tanulók mellett a tanárok is hasznos tapasztalatokat szerezhettek, a verseny szünetében a versenyző diákok felkészítő tanáraival is volt egy kis idő beszélgetni, ahol át tudtuk adni egymásnak a módszereinket, tapasztalatainkat.
A döntő feladata a csapatok elmondása alapján megoldható volt, a nehézséget az idő beosztása jelentette. Már előre épített robottal érkeztek, de a versenypálya tanulmányozása után kis mértékben azért szükség volt a robot átépítésére és átprogramozására. Mindig jó látni a pályán tesztelés közben, ahogy a tanulók igazi mérnöki munkát végeznek, amikor a pálya szakaszait lemérik, kiszámolják a megfelelő útvonalat, és beleépítik a programba. Nem minden feladat megoldásánál a leghatékonyabb megoldás a szenzorok használata, néha szükség van pontos, előre meghatározott útvonal követésére is. Ez különösen azért is fontos, mert a környezeti hatások is közrejátszanak, például az erősebb napfény, amikor az érzékelők nem mindig a várt értékeket adják vissza. A verseny tehát akár olyan tehetséges tanulók felfedezésére is alkalmas lehet, akiknek a tehetségét a hagyományos tanulmányi versenyeken nem biztos, hogy sikerült előhozni.
A futam során a szervező diákok és tanárok segítségével többen is pontozták a versenyt, és a végén egyszerre összesítve lettek a pontok egyeztetés alapján, majd a csapatokkal is ismertetve lett a pontszám. Fontosnak tartottuk, hogy a csapatok ismerjék meg a pontszámot a futam után, mert így a hiányosságok és erősségek is meg lettek erősítve, amelyekre a későbbi versenyek során építeni tudnak. Az 1-2. helyezés között 5 mp különbség volt, tehát a verseny dobogós helyezései között igen szoros verseny volt. A versenyzőknek összességében tetszett a verseny, a csapatoknál és a szervezőknél egyaránt az éreztük, hogy mindenki hasznos tapasztalatokkal térhetett haza.
A verseny a Kulturális és Innovációs Minisztérium és a Nemzeti Tehetség Program támogatásával jött létre. A pályázat segítségével a csapatoknak több, mint 1 000 000 Ft értékben osztottunk ki összesen díjakat, amelyeket fentebb lehetett olvasni.