SZC logo

Debreceni Szakképzési Centrum

OM kód: 203033/016 | 4025 Debrecen, Széchenyi u. 58.

Intézmény logo

Debreceni SZC Mechwart András Gépipari és Informatikai Technikum

HírekKözérdekű adatokKRÉTA
Széchenyi 2020

Projektek

IX. Mechwart LEGO Robot Kupa

 

A Mechwart LEGO Robot Kupa verseny két fordulóból fog állni. Az első forduló online módon lesz megvalósítva, a második forduló az iskolában lesz egy nap alatt jelenélti formában megvalósítva. A verseny témája: vírus legyőzése. A versenyen legtöbbször előforduló feladatok a plakáton olvashatók.

 

Első forduló

A verseny első fordulója meghirdetésre került. A részletekről kérnénk, hogy mindenki olvassa végig a mellékelt tájékoztatót!

A tájékoztatóban leírtak alapján a versenyre jelentkezés az alábbi hivatkozáson lévő űrlappal lehetséges:

https://tiny.cc/mechwartlego2023

A beküldés határideje: 2023. február 13. hétfő 24:00

Az online forduló időpontja: 2023. február 16. csütörtök 10:00-12:00

A döntő időpontja: 2023. április 5. szerda

Mindenkinek sikeres versenyzést kívánunk!

 

Első forduló eredményhirdetése

Az első forduló pontszámai alapján az alábbi csapatok jutottak tovább a döntőbe:

Csapat neve

Iskola

Arduidok

Debreceni SZC Beregszászi Pál Technikum

Elonteam

Berettyóújfalui SZC Közgazdasági Technikum

Jhāḍā

Huszár Gál Gimnázium, Általános Iskola Alapfokú Művészeti Iskola és Óvoda

Kálvin 7

Kálvin Téri Általános Iskola

Karacs1

Berettyóújfalui Szakképzési Centrum Karacs Ferenc Gimnázium, Technikum és Szakképző Iskola

Karacs2

Berettyóújfalui Szakképzési Centrum Karacs Ferenc Gimnázium, Technikum és Szakképző Iskola

Kazinczy Titánok

Debreceni Kazinczy Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola

Lego Kockák

Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolája Arany János téri feladatellátási helye

Makstorm

Derecskei Bocskai István Általános Iskola

MECHA-SOLVER

Debreceni SZC Brassai Sámuel Műszaki Technikum

Predators

Kőrösi Csoma Sándor Református Gimnázium

RoboDóczy

Debreceni Református Kollégium Dóczy Gimnáziuma

Robour

Derecskei Bocskai István Általános Iskola

Wendigo

Debreceni SZC Beregszászi Pál Technikum

 

Fontos információk a döntőről

A csapatoktól kérnénk szépen, hogy hozzanak saját laptopot, amelyre a programozási környezet is legyen feltelepítve!

A döntő időpontjai, várható napirendje:

08:15 – 09:00                             regisztráció, a csapatok elfoglalják helyüket

09:00 – 09:20                              a verseny megnyitója, a versenyfeladatok ismertetése

09:20 – 12:30                             pálya tesztelése, robot átépítése, átprogramozása

12:30 – 13:00                              ebédszünet

13:00 – 15:00                             a csapatok bemutatják robotjaikat a pályán

15:00 – 15:30                              az eredmények összesítése, pontok összeszámolása

15:30 – 16:00                             eredményhirdetés, a verseny zárása

 

Döntő eredményhirdetése

A döntőn a helyezések a következőképpen alakultak:

Helyezés

Csapat neve

Iskola

1.

Predators

Kőrösi Csoma Sándor Református Gimnázium

2.

Jhāḍā

Huszár Gál Gimnázium, Általános Iskola Alapfokú Művészeti Iskola és Óvoda

3.

Kálvin 7

Kálvin Téri Általános Iskola

4.

Elonteam

Berettyóújfalui SZC Közgazdasági Technikum

5.

Makstorm

Derecskei Bocskai István Általános Iskola

6.

Karacs2

Berettyóújfalui Szakképzési Centrum Karacs Ferenc Gimnázium, Technikum és Szakképző Iskola

7.

MECHA-SOLVER

Debreceni SZC Brassai Sámuel Műszaki Technikum

8.

RoboDóczy

Debreceni Református Kollégium Dóczy Gimnáziuma

9.

Kazinczy Titánok

Debreceni Kazinczy Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola

10.

Lego Kockák

Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolája Arany János téri feladatellátási helye

11.

Arduidok

Debreceni SZC Beregszászi Pál Technikum

12.

Wendigo

Debreceni SZC Beregszászi Pál Technikum

13.

Robour

Derecskei Bocskai István Általános Iskola

Betegség miatt a döntőre nem tudtak jönni

Karacs1

Berettyóújfalui Szakképzési Centrum Karacs Ferenc Gimnázium, Technikum és Szakképző Iskola

Köszönjük a versenyzők részvételét, és gratulálunk a csapatoknak!

 

Az alább felsorolt értékes nyereményeket később fogjuk eljuttatni a nyerteseknek:

Az 1. helyezés díja 3 db LEGO Education SPIKE Prime Alap csomag és 1 db LEGO Education SPIKE Prime okt. kiegészítő készlet a csapatnak.

A 2. helyezés díja 1 db LEGO Education SPIKE Prime Alap csomag és 1 db LEGO Education SPIKE Prime okt. kiegészítő készlet a csapatnak.

A 3. helyezés díja 1 db LEGO Education SPIKE Prime Alap csomag.

Az 1-3. helyezés és a további csapatok mindegyike kap 4 db SP LE Kiegészítő csomagot.

 

A verseny összefoglalása, tapasztalatai

A Mechwart LEGO Robot Kupa versenyt 9. alkalommal rendezte meg az iskola, ahova általános iskolás és középiskolás diákokat egyaránt vártunk. A verseny kiváló alkalmat ad arra, hogy a diákok tapasztalatot szerezzenek a mérnöki gondolkodásban, és egyben gyakorolják a programozás alapjait, ahol más tantárgyban tanult ismereteket is tudnak alkalmazni. Minden versenynek van témája, amely ebben a tanévben a vírus legyőzése lett. Azért gondoltunk a szervezésnél erre, hogy kicsit reflektáljunk vissza az előző vírusos időszakra. A csapat egy kategóriából áll, tehát az általános iskolások és középiskolások egy kategóriában indultak. Ez nem jelent hátrányt, mivel most is a dobogósok között több általános iskolás is van. Több alkalommal előfordult az előző években, hogy általános iskolások nyerték a versenyt.

A verseny 2 fordulóból állt, az első forduló online formában történt meg, ahol rövid kérdések megválaszolása után néhány egyszerű LEGO robotikával kapcsolatos feladatot kellett megoldani. Mivel itt nem volt alkalom letesztelni a csapatok megoldását, ezért azt a megoldást találtuk ki, hogy a feladatokban arányosságokkal, és további matematikai számításokkal kell megoldani a legtöbb feladatot, így ellenőrizhető a megoldás helyessége. Volt olyan feladat, ahol például sokszög útvonal volt megadva adott szögekkel, és ezek segítségével kellett kiszámolni, hogy milyen irányban haladjon és forduljon a robot.

Az online forduló alapján 14 csapat került be a döntőbe, ahol 13 csapat versenyzett, mert az egyik csapat betegség miatt sajnos nem tudott jönni a döntőre. A döntő fordulójának előkészítése már hetekkel a verseny előtt elkezdődött, amikor a szervező csapattal átbeszéltük és terveztük a feladatot, a pálya tényleges összeépítése pedig néhány nappal a verseny előtt történt meg. A verseny valójában nemcsak a versenyzőknek ad kiváló tapasztalatot, hanem a szervező csapatnak is, akik a szervezői képességüket a későbbi tanulmányuk és munkájuk során alkalmazni tudják. A tanulók mellett a tanárok is hasznos tapasztalatokat szerezhettek, a verseny szünetében a versenyző diákok felkészítő tanáraival is volt egy kis idő beszélgetni, ahol át tudtuk adni egymásnak a módszereinket, tapasztalatainkat.

A döntő feladata a csapatok elmondása alapján megoldható volt, a nehézséget az idő beosztása jelentette. Már előre épített robottal érkeztek, de a versenypálya tanulmányozása után kis mértékben azért szükség volt a robot átépítésére és átprogramozására. Mindig jó látni a pályán tesztelés közben, ahogy a tanulók igazi mérnöki munkát végeznek, amikor a pálya szakaszait lemérik, kiszámolják a megfelelő útvonalat, és beleépítik a programba. Nem minden feladat megoldásánál a leghatékonyabb megoldás a szenzorok használata, néha szükség van pontos, előre meghatározott útvonal követésére is. Ez különösen azért is fontos, mert a környezeti hatások is közrejátszanak, például az erősebb napfény, amikor az érzékelők nem mindig a várt értékeket adják vissza. A verseny tehát akár olyan tehetséges tanulók felfedezésére is alkalmas lehet, akiknek a tehetségét a hagyományos tanulmányi versenyeken nem biztos, hogy sikerült előhozni.

A futam során a szervező diákok és tanárok segítségével többen is pontozták a versenyt, és a végén egyszerre összesítve lettek a pontok egyeztetés alapján, majd a csapatokkal is ismertetve lett a pontszám. Fontosnak tartottuk, hogy a csapatok ismerjék meg a pontszámot a futam után, mert így a hiányosságok és erősségek is meg lettek erősítve, amelyekre a későbbi versenyek során építeni tudnak. Az 1-2. helyezés között 5 mp különbség volt, tehát a verseny dobogós helyezései között igen szoros verseny volt. A versenyzőknek összességében tetszett a verseny, a csapatoknál és a szervezőknél egyaránt az éreztük, hogy mindenki hasznos tapasztalatokkal térhetett haza.

 

    

 

A verseny a Kulturális és Innovációs Minisztérium és a Nemzeti Tehetség Program támogatásával jött létre. A pályázat segítségével a csapatoknak több, mint 1 000 000 Ft értékben osztottunk ki összesen díjakat, amelyeket fentebb lehetett olvasni.

 

             

 

 

 

 

 


Partnereink

SZC logo

Debreceni Szakképzési Centrum


Debreceni SZC Mechwart András Gépipari és Informatikai Technikum

4025 Debrecen, Széchenyi u. 58.

Telefon: +36 52 413 499

E-mail: iskola@mechwart.hu

OM azonosító: 203033/016

Felnőttképzési nyilvántartás száma: B/2021/002423


2024Debreceni SZC Mechwart András Gépipari és Informatikai Technikum