Projektek
VIII. Mechwart LEGO Robot Kupa
A Mechwart LEGO Robot Kupa verseny ebben a tanévben két fordulóból fog állni. Az első forduló online módon lesz megvalósítva, a második forduló az iskolában lesz egy nap alatt megvalósítva. A verseny témája Mars-kutatás.
Első forduló
A verseny első fordulója meghirdetésre került. A részletekről kérnénk, hogy mindenki olvassa végig a mellékelt tájékoztatót!
A tájékoztatóban le van írva, de külön kiemelésre kerül, hogy a versenyre jelentkezés, és a megoldás beküldése az alábbi hivatkozáson lévő űrlappal lehetséges:
https://tiny.cc/mechwartlego2020
A beküldés határideje: 2020. március 9. hétfő 24:00
Az online forduló feladatai itt pdf formában is olvasható.
A döntő időpontja: 2020. április 8.
Mindenkinek sikeres versenyzést kívánunk!
Első forduló eredményhirdetése
Az első forduló pontszámai alapján az alábbi csapatok jutottak tovább a döntőbe:
Helyezés |
Csapat neve |
Iskola |
Pontszám |
1. |
Krumply$ tészta |
Egri Szilágyi Erzsébet Gimnázium és Kollégium |
24 pont |
2. |
cucc-mucc |
Debreceni Református Kollégium Dóczy Gimnáziuma |
23 pont |
3. |
No Magic Only Tech |
Berettyóújfalui Szakképzési Centrum Közgazdasági Szakgimnáziuma |
23 pont |
4. |
KARACS-10 |
BSZC Karacs Ferenc Gimnáziuma, Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája |
22 pont |
5. |
KARACS-11 |
BSZC Karacs Ferenc Gimnáziuma, Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája |
22 pont |
6. |
Pedator |
Kisvárdai SZC Fehérgyarmati Petőfi Sándor Közgazdasági, Informatikai és Ügyviteli Szakgimnáziuma |
22 pont |
7. |
Elektronikai Versenyző Hármas |
Tóth Árpád Gimnázium |
21 pont |
8. |
Hörcsögök |
Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolája Arany János téri feladatellátási helye |
21 pont |
9. |
KratBot |
Kratochvil Károly Honvéd Középiskola és Kollégium |
21 pont |
10. |
TheBro's |
Epreskerti Általános Iskola |
21 pont |
11. |
Kálvin 7 |
Kálvin Téri Általános Iskola |
19 pont |
12. |
Kálvin7.1 |
Kálvin Téri Általános Iskola |
19 pont |
13. |
Kecsketely |
Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolája Arany János téri feladatellátási helye |
18 pont |
14. |
Téglák |
Debreceni Kazinczy Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola |
18 pont |
15. |
Gamerek |
Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolája Arany János téri feladatellátási helye |
17 pont |
16. |
Kálvin 6 |
Kálvin Téri Általános Iskola |
17 pont |
17. |
közgaz |
Berettyóújfalui Szakképzési Centrum Közgazdasági Szakgimáziuma |
13 pont |
Fontos információ a döntőről
A kialakult járványügyi helyzet miatt a döntőt az eredeti, április 8. időpontban nem lehet sajnos megtartani, ezért későbbi időpontban lesz pótolva. Amennyiben már lehet tudni a pótlás részleteit, ide minden információ le lesz írva, illetve a csapatoknak emailben is ki lesz küldve.
Újabb információ a döntővel kapcsolatban
Felhívjuk a kedves versenyzőink figyelmét, hogy a járványügyi helyzet miatt a verseny döntője is online módon lesz megvalósítva. A részletekről, és a feladatról kérjük, hogy minden versenyző csapat az alábbi dokumentumból tájékozódjon!
Külön ki szeretnénk emelni, hogy a beadási határidő: 2020. november 13. éjfél.
Döntő eredményhirdetése
A döntőn első 6 helyezést osztottunk ki, amelyek a következőképpen alakultak:
Helyezés |
Csapat neve |
Iskola |
Pontszám |
1. |
Karacs12 |
Berettyóújfalui Szakképzési Centrum Karacs Ferenc Gimnáziuma, Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája |
53 pont |
2. |
Karacs-11 |
Berettyóújfalui Szakképzési Centrum Karacs Ferenc Gimnáziuma, Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája |
48 pont |
3. |
DRK Dóczy Gimnáziuma |
Debreceni Református Kollégium Dóczy Gimnáziuma |
43 pont |
3. |
Kálvin_8 |
Kálvin Téri Általános Iskola |
43 pont |
4. |
Kálvin7 |
Kálvin Téri Általános Iskola |
39 pont |
5. |
Kecskesajt |
Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolája Arany János téri feladatellátási helye |
30 pont |
6. |
Hekkerek |
Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolája Arany János téri feladatellátási helye |
23 pont |
Köszönjük a versenyzők részvételét, és gratulálunk a csapatoknak!
Az alább felsorolt értékes nyereményeket később fogjuk eljuttatni a nyerteseknek:
- Az 1. helyezés díja egy teljes LEGO EV3 robot készlet és hozzá egy oktatási kiegészítő készlet.
- A 2. helyezés díja egy teljes LEGO EV3 robot készlet.
- A 3. helyezések díja (mindkét csapatnak külön) egy LEGO EV3 Space Challenge Set és 1 db LEGO EV3 szín szenzor.
- A 4-6. helyezések díja (mindhárom csapatnak külön) egy LEGO EV3 oktatási kiegészítő csomag.
Az 1. helyezett, Karacs12 csapat megoldását az alábbi videó bemutatja:
A verseny összefoglalása, tapasztalatai
A Mechwart LEGO Robot Kupa országos verseny nyolcadik alkalommal lett megrendezve, és ebben az évben az előző évektől eltérő módon, teljes egészében online módon zajlott le. Ez egészen új kihívásokat adott mind a versenyzőknek, mind a szervezőknek, ugyanis az eddigiektől eltérő gondolkodással kellett a szervezést megoldani. Mindig is fontos volt a verseny szervezésénél, hogy valamilyen konkrét, lehetőség szerint aktuális téma köré épüljön ki, így most a VIII. versenyen a csapatoknak képzeletben a Mars bolygót kellett a robot segítségével felfedezni. A versenyzőknek általában külön motivációt ad, ha nem csak le van írva a feladat, hanem valami körítés is van hozzá.
A verseny az előző években egy fordulós volt, most ettől eltérően két fordulóból állt. Az első forduló alapjában véve is online forduló lett volna, ahol néhány rövid kérdésre kellett a csapatoknak válaszolni a LEGO robot programozás és a Mars bolygóval kapcsolatban, valamint néhány rövid programozási feladatot kellett megoldani, amelynek a kész programját kellett elküldeni a válaszok mellé. A feladatok összeállításánál arra kellett figyelni, hogy mivel itt az online megvalósítás miatt rendelkezésre álltak a csapatok részére különféle dokumentációk, segédanyagok, ezért olyan feladatokat kellett kitalálni, ami jobban igénybe veszi a csapat kreativitását.
Az első fordulóra beküldött megoldások alapján látható volt, hogy nemcsak Debrecenből, hanem egészen Egertől Püspökladányig jelentkeztek csapatok a versenyre. Ez minden évben így van, volt már olyan év, ahol még Budapestről is voltak jelentkezők. Azért is népszerű ez a verseny, mert ilyen jellegű feladatokkal nem igazán találkoznak a csapatok más versenyeken, és ezt a csapatok is elmondták többször a verseny eddigi összegzéseinél. A beküldött megoldások alapján 17 csapat jutott be a döntőbe.
A második forduló eredetileg 2020. április 8.-ra lett volna tervezve, amely a tavaszi szünet előtti utolsó tanítási nap. A sajnálatos járványügyi helyzet miatt személyes jelenlétű versenyt nem lehetett ekkor megvalósítani, ezért az időpontot későbbre kellett áthelyezni. Ilyenkor még nem lehetett tudni, hogy mikor lehetne legközelebb megszervezni, ezért a csapatoknak emailben csak annyi lett kiküldve, hogy figyeljék az információkat, és amint megtudunk valamit, tájékoztatva lesznek a részletekről. A 2020/2021 tanév elején a járványügyi helyzet sajnos nem javult, ezért még mindig nem lehetett megszervezni személyes jelenléttel a versenyt, ezért az iskola vezetősége és a verseny bizottsága arra a döntésre jutott, hogy a döntő is online módon legyen megvalósítva. Az átszervezésre nem volt túl sok idő, mivel a pályázati támogatás miatt mindenképpen a 2020-as naptári évben kellett megvalósítani a versenyt, de ez nem jelentett gondot a szervezők részéről, a feladatokat szerencsére hamar sikerült kitalálni. A feladatok összeállításánál arra kellett különösen figyelni, hogy most csak olyan feladatrészeket lehetett kérni a csapatoktól, amelyet otthon, vagy éppen az ottani iskolai környezetben meg tudnak valósítani. Ez abból a szempontból is fontos volt, hogy most nemcsak a robot építése és programozása volt a feladat, hanem a pályának is a kialakítása. Mindezek miatt a feladat kisebb részekből lett meghatározva arra az esetre, ha valamelyik csapatnak nincs lehetősége összefüggően a pályát megépíteni, azonban, ha valaki ezeket összefűzve meg tudta oldani, akkor plusz pontot kapott érte.
A döntőn a versenyzőknek vonalkövetés (szakadáson áthaladás, kanyargós úton is), akadály kikerülés, emelkedőn és lejtőn áthaladás, tárgy felvétele és ledobása, valamint színek leolvasásának segítségével talajminták vizsgálata volt a feladat a képzeletbeli területén a Mars bolygónak. A feladatok megoldásáról a csapatoknak videót kellett készíteni, valamint egy rövid dokumentációt, és a kész programokat is el kellett küldeni. Igazán ötletes, kreatív megoldásokat kaptunk a versenyzőktől, amelyből látszódott, hogy igazán sokat foglalkoztak a feladatokkal. Volt olyan csapat, aki a dokumentációban a témába illeszkedően ki is talált egy történetet a megoldáshoz, és volt olyan csapat is, akik pedig a videóhoz hozzáillő zenét választottak, és ezzel adták át a hangulatát a témának. Mivel itt a videó és dokumentum elkészítése is része volt a feladatnak, ezért ezekre is lehetett plusz pontokat szerezni. A csapatokból többen idő közben karanténba kerültek, amely megnehezítette az együttműködést, de még ez sem okozott gondot nekik a csapatmunkában. Néhány csapattag időközben cserélődött részben az előbbi okok miatt, részben pedig mivel tanév váltás is volt idő közben, és volt olyan, hogy már a diák középiskolába került általános iskolából.
A beküldött megoldások alapján első 6 helyezés lett kiosztva úgy, hogy a 3. helyezést két csapat is megszerezte, mivel azonos pontszámmal rendelkeztek. Így összesen 7 csapat lett díjazva. A versennyel kapcsolatban igazából most nem merült fel szervezési költség, ezért a pályázat teljes összegét a csapatok díjazására lehetett fordítani. Fontosnak tartottuk, hogy a csapatok olyan díjakban részesüljön, amelyet a későbbi munkájuk során hasznosítani tudnak, ezért a H-Didakt Kft.-től különféle LEGO robot szetteket, illetve kiegészítőket rendeltünk a pályázati forrásból.
Összességében örülünk annak, hogy ha már hagyományos formában nem sikerült megvalósítani az eredeti versenyt, online formában sikerült pótolni, és a versenyzőknek is szép élményeket sikerült adni, amelyekre még remélhetőleg évek múlva is emlékezni fognak.
A verseny az Emberi Erőforrások Minisztériuma és a Nemzeti Tehetség Program támogatásával jött létre.